onsdag 9 mars 2011

2/3 Småland

Jag är uppväxt utanför Stockholm, men bor nu i en liten ort i norra delen av småland. Idag, på bussen, kom jag på mig själv att tänka på vad jag såg medan bussen tog mig mot Oskarshamn. Vi åke på en vanlig riksväg och vi susar förbi små samhällen. Förutom mycket skog, dyker stora hus, gårdar och stora lantbruk upp. Många gårdar ser man att de har ett antal år på nacken. Jag blir rätt nyfiken på hur det ser ut på insidan Om de har modernt eller har de försökt behålla husets gamla charm?
Vissa hus är som herrgårdar och de har eller är de säkert också, men mindre hus runt omkring och ofta ligger det en ladugård också i närheten.
Men! Jag kan inte låta bli, eftersom ag är mamma, tycker synd om de barn som bor så ödsligt, det måste vara väldigt ensamt. De trivs säkert jättebra, men får en utomstående så verkar det inte så, kanske för man själv upplever att de kan vara så, framförallt när man är uppvuxen i ett annat sorts samhälle.
Jag har alltid varit instresserad av hus och här kan fantasin skena iväg och nu när man får se stora herrgårdar och äldre träkåkar, så blir man såklart nyfiken.
Hur gamla är husen?
Hur ser det ut inomhus?
Kan huset ha en spännande historia på lut?
Vissa hus ser ut som de byggdes på 1700 eller 1800-talet, i alla fall de som är bygda i trä. Oftast är det då de hus i rött. Annars är de flesta i puts.
Herrgårdarna kan verkligen få fantasin att skena. Man tänker dem nästan som slott. Men vem vet, kanske har de en rustning står i ett hörn. Eller har de jätteurnor?
Tänk om du fick den chansen som Simon & Tomas på TV3 har fått, att få inred på ett slott! Det vill jag också göra.Jag kanske inte är lika extrema som de, för de finns ju färger som jag inte gillar att ha på väggar, golv och tak.
Är du i småland och åker på de lite mindre vägarna, kolla dig omkring och dröm dig bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar